Oefening noodaanlanding Texel

Brug noodaanlandingBij calamiteiten en (langdurig) defect van de hoofdaanlanding op Texel is het Waddeneiland Texel van het vasteland afgesloten. Om toch een veerverbinding tot stand te kunnen houden tussen Texel en het vasteland is er een noodaanlanding gerealiseerd in de veerhaven van Texel.

In samenwerking met Rijkswaterstaat en TESO heeft AdviSafe een draaiboek noodaanlanding Texel opgesteld welke de procedure beschrijft voor het inwerking stellen van deze noodaanlanding.
Op 29 september is deze procedure getest door middel van een oefening waarbij de MS Texelstroom gebruikt werd om passagiers en voertuigen via de noodaanlanding te laden en te lossen.

Doelen van de oefening waren:

  • Tijdsverloop veerverbinding (totale tijd die nodig is voor functioneren veerverbinding)
  • Aanlanden van veerboot
  • Laden en lossen (voetgangers en voertuigen)
  • Verkeerafhandeling (volgens verkeerscirculatieplan)

Een van de voornaamste resultaten van de oefening was dat vrachtauto’s bij het oprijden van de noodbrug de draai niet of nauwelijks kunnen maken.
De route zoals die nu gepland was voor vrachtauto’s dient aangepast te worden zodat vrachtauto’s bij het oprijden recht voor de noodbrug aan kunnen komen rijden.
Naast nog enkele kleine leerpunten die meegenomen worden in het draaiboek is de oefening goed verlopen.

Lees hier het krantenbericht over de oefening.

 

“Veel info opgedaan, inspiratie en nieuwe contacten”

deelnemer EnergyCafé